Ματίνα Παπαχριστούδη, από το περιοδικό Ψηφιακή Τηλεόραση
Η συζήτηση στην ενότητα 2η Ψηφιακή Μετάβαση στην Τηλεόραση στο φετινό συνέδριο της Salonica Electronix έχει τα χαρακτηριστικά της προετοιμασίας για αυτήν! Τόσο στην προετοιμασία της όσο και στο τελικό αποτέλεσμα της...Η απόπειρα καταγραφής της υφιστάμενης κατάστασης σε αυτό το μείζον ζήτημα από το περιοδικό και το ρεπορτάζ, εκφράζει την αναμονή της αγοράς και το ενδιαφέρον των ψυλλιασμένων καταναλωτών, των θεατών και των «εραστών» της τεχνολογικής εξέλιξης.
Κι όπως για τη 2η Ψηφιακή Μετάβαση καταγράφονται –εντοπίζονται καθυστερήσεις, αναβολές, αναποδιές και ατυχίες, έτσι και στη σημερινή συζήτηση μας έτυχαν αναποδιές, ανάβολες και ατυχίες. Ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρης Κρέτσος ήταν αδύνατον να παραστεί παρά την εκφρασμένη θέλησή του, προεκλογικές υποχρεώσεις γαρ στην Αθήνα.
Στην προετοιμασία της συζήτησης αυτής είχαμε συζητήσει με όλους για το θέμα της 2ης ψηφιακής μετάβασης και επιβάλλεται να μεταφέρω το ρεπορτάζ για το που βρισκόμαστε.
Για την αγορά η 2η Ψηφιακή Μετάβαση είναι μια πρόκληση, για τους φορείς και τους πρωταγωνιστές της, ένας πονοκέφαλος. Γεγονός είναι πως τον κύριο λόγο τον έχει η Πολιτεία που οφείλει να θέσει τις παραμέτρους και να συντονίσει τις διαδικασίες.
Το βέβαιο είναι ότι κανείς δεν θέλει να επαναληφθεί το φαινόμενο της ψηφιακής μετάβασης στην ελεύθερη τηλεόραση, η οποία ξεκίνησε πιλοτικά το 2008-πειρατικά θα έλεγα εγώ με τη σφραγίδα του ίδιου του κράτους -για να τελειώσει εν μέσω πολλών διαμαρτυριών και διχαστικά για την αγορά, το 2014!
Οι συνθήκες υποτίθεται άλλαξαν, η ψηφιακή τηλεόραση έφερε νέα δεδομένα, η σωρευμένη εμπειρία θα λειτουργούσε ως εφαλτήριο για μια διαφορετική πορεία ενόψει των νέων υποχρεώσεων, της υποχρέωσης να εγκαταλείψει το φάσμα των 700 MHz. Γιατί η Ε.Ε και η ευρωπαϊκή αγορά όρισε με σαφήνεια το ορόσημο. Στο τέλος του 2020 το τηλεοπτικό φάσμα πρέπει να έχει «καθαρίσει» από τις τηλεοπτικές εκπομπές και να δοθεί-πουληθεί το φάσμα των 700 MHz στις τηλεπικοινωνίες.
Και ενώ παράλληλα με τη χορήγηση των τηλεοπτικών αδειών, «τρέχει» μια σειρά ζητημάτων ψηφιακού εκσυγχρονισμού, ειδικά για την τηλεόραση τα θέματα δείχνουν «παγωμένα»! Και οι αρμόδιοι φορείς της αγοράς βρίσκονται σε αναμονή...
Ενδεικτικά και μόνο μεταφέρουμε και εδώ το χρονοδιάγραμμα που έδωσε υποχρεωτικά το αρμόδιο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση το περασμένο Καλοκαίρι.
Ανακοίνωση για την υιοθέτηση του προτύπου DVB-T2 και παροχή πληροφοριών στο κοινό με σκοπό την διευκόλυνση της έγκαιρης διάθεσης εξοπλισμού και δεκτών στην εσωτερική αγορά Ιουλ-2018 Τροποποίηση του Εθνικού Κανονισμού Κατανομής Ζωνών Συχνοτήτων (ΕΚΚΖΣ) σχετικά με τη συχνοτική ζώνη των 700MHz και τις ρυθμίσεις που αφορούν τις ένοπλες δυνάμεις που επί του παρόντος χρησιμοποιούν τμήμα της ζώνης Οκτ-2018 Έναρξη των διαδικασιών για την απονομή της ζώνης των 700MHz Οκτ-201
Ανακοίνωση της προτυποποίησης των δεκτών ψηφιακής τηλεόρασης Νοεμ-2018
Έκδοση του τελικού Χάρτη Συχνοτήτων της ψηφιακής τηλεόρασης Δεκ-2018
Έναρξη των διαδικασιών για την τροποποίηση 1) του δικαιώματος χρήσης του Δημόσιου Παρόχου Δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης (ΕΡΤ) 2) του δικαιώματος χρήσης του Ιδιωτικού Παρόχου Δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης (DIGEA) σύμφωνα με τον νέο Χάρτη Συχνοτήτων (ορόσημο 5) Δεκ-2018
Έκδοση των πλάνων μετάβασης για τη διευκόλυνση της μετακίνησης των υπηρεσιών ψηφιακής τηλεόρασης κάτω από τα 694 MHz. Το πλάνο μετάβασης θα λάνει υπόψιν τις αποκλίνουσες ημερομηνίες μετάβασης των γειτονικών χωρών με σκοπό την αποφυγή δυσμενών επιπτώσεων στη λήψη τηλεοπτικού σήματος από το κοινό Φεβ-2019
Έναρξη μετακίνησης (Αν το ορόσημο 6 επιτευχθεί νωρίτερα η μετακίνηση θα ξεκινήσει ομοίως νωρίτερα) Ανάπτυξη δικτύου (όχι εκπομπές) μέχρι τον Ιανουάριο 2020 Οκτ -2019
Απονομή της ζώνης των 700MHz στους νέους χρήστες Ιουλ-2020
Ολοκλήρωση της μετακίνησης Δεκ-2020
Διάθεση της ζώνης 700MHz Δεκ-2020
Βρισκόμαστε στον Απρίλη του 2019 και το μόνο που έχει γίνει είναι η Τροποποίηση του Εθνικού Κανονισμού Κατανομής Ζωνών Συχνοτήτων (ΕΚΚΖΣ) τον περασμένο μηνα. Ένα απαραίτητο βήμα για να προχωρήσουν έστω και τώρα οι διαδικασίες που αφορούν στις τηλεπικοινωνίες, όχι όμως στην τηλεόραση.
Τι συμβαίνει λοιπόν στην πραγματικότητα; Δόθηκε στους δυο παρόχους δικτύου άτυπα για εσωτερική διαβούλευση σχέδιο κατανομής σημείων εκπομπής και των πλάνων μετάβασης, για την ανάπτυξη του δικτύου πομπών σύμφωνα με τον νέο χάρτη ψηφιακών συχνοτήτων. Ο χάρτης ψηφιακών συχνοτήτων είναι μεν έτοιμος αλλά δεν εκδίδεται, άγνωστο για ποιο λόγο. Ενώ είναι γνωστό-αποδεκτό η μετάβαση στο DVB-T2 δεν εκδίδεται η αναγκαία υπουργική απόφαση.
Γιατί μπορεί να συμβαίνουν όλα αυτά; Επίσημα δεν υπάρχει απάντηση, θα μπορούσε ωστόσο κάποιος να πει πως το κόστος για τους παρόχους και το κόστους για τους πολίτες είναι ένα μεγάλο πρόβλημα.
Μελέτη της Ε.Ε που αποκάλυψε το Περιοδικό Ψηφιακή Τηλεόραση τον περασμένο Ιανουάριο για το κόστος της μετάβασης στις χώρες της Ε.Ε, σημειώνει για την περίπτωση της Ελλάδας πως ανάλογα του σεναρίου τεχνολογικού συστήματος DVB-T2/MPEG4 ή DVB-T2/HEVC τα κόστη κυμαίνονται, είτε από 15 ως και 20 εκατ. ευρώ, είτε από 10 ως και 14 εκατ. ευρώ. Τα δυο παραπάνω σενάρια έχουν φυσικά επιπτώσεις και στον αριθμό των πολυπλεκτών για κάθε πάροχο δικτύου. Δεδομένο είναι πως οι πολυπλέκτες θα είναι συνολικά 4, οπότε παραμένει ανοιχτό το πως θα μοιραστούν στους δυο παρόχους δικτύου, την ΕΡΤ και τη Digea.
Οι πάροχοι ζητούν –συζητούν πάντα άτυπα την πιθανότητα-δυνατότητα επιδότησης στην υποχρεωτική μετάβαση με επιχείρημα ότι υποχρεώνονται να εγκαταλείψουν φάσμα συχνοτήτων, κάτι που αναφέρει και η νέα Οδηγία Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών που θα γίνει νόμος του κράτους σύντομα...
Το μεγαλύτερο ωστόσο πρόβλημα και στη 2η Ψηφιακή Μετάβαση είναι η απουσία ενημέρωσης των πολιτών για τη νέα ψηφιακή τηλεοπτική πραγματικότητα που έρχεται. Ότι θα απαιτηθεί νέος ψηφιακός αποκωδικοποιητής, ότι αν αγοράζουν νέο τηλεοπτικό δέκτη θα πρέπει να προσέξουν τόσο την κωδικοποίηση όσο και το πρωτόκολλα μετάδοσης.
Πολύ φοβόμαστε πως λίγο πριν την υποχρεωτική τηλεοπτική μετακίνηση οι πολίτες θα είναι πάλι το θύμα της ψηφιακής μετάβασης.