Αγαπητοί φίλοι,
Αν και λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων δεν μπόρεσα να παρευρεθώ σήμερα, χαίρομαι που μου δόθηκε η ευκαιρία έστω και εξ’ αποστάσεως, να μεταφέρω αρχικά τις θερμές ευχές μου για μια επιτυχημένη έναρξη των εργασιών του δεύτερου συνεδρίου συστημάτων τηλεόρασης και ασφαλείας, Salonica Electronix. Τέτοιου τύπου ετήσιες συναντήσεις επαγγελματιών, δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και εξειδικευμένων στελεχών, είναι απαραίτητες προκειμένου να κρατήσουμε την αγορά ανταγωνιστική και να συμπλεύσουμε με τις νέες απαιτήσεις της τεχνολογίας. Μόνο υπό αυτές τις συνθήκες, θα είμαστε σε θέση να αναλάβουμε πιο ενεργό ρόλο στις παγκόσμιες εξελίξεις και στο διάλογο που λαμβάνει χώρα για το μέλλον της ψηφιακής τηλεόρασης. Είναι σημαντικό να προετοιμαστούμε για την επαύριον της τηλεοπτικής μας πραγματικότητας, η οποία όπως φαίνεται συνδέεται με υπηρεσίες over-the-top, με την παραγωγή οπτικοακουστικού περιεχομένου στο οποίο φαίνεται να κυριαρχεί η διαδραστικότητα όπως η περίπτωση του Bandersnatch («Black Mirror»), ενώ ταυτόχρονα θέτει ως απαίτηση παραγωγές οι οποίες θα είναι άμεσα εξαγώγιμες, θα στηρίζονται σε μια συνεχώς αναπτυσσόμενη τεχνολογία και καινοτομία η οποία με τη σειρά της, θα προσδίδει ολοένα και καλύτερη ευκρίνεια, πιο δυνατό περιεχόμενο και εύκολη, άμεση και ταχύτατη διανομή.
Το ψηφιακό μέλλον όμως δεν φέρνει μαζί του μόνο δικαιώματα, ευκαιρίες και πλεονεκτήματα. Αλλά και υποχρεώσεις. Και για το λόγο αυτό, οφείλουμε να υπενθυμίσουμε σε όλους, από τους σύγχρονους κολοσσούς επικοινωνίας μέχρι τους ανεξάρτητους παραγωγούς και καταναλωτές οπτικοακουστικού περιεχομένου, ότι προτεραιότητα πρέπει να δίνεται στις ατομικές και συλλογικές ελευθερίες και στην προστασία των πολιτών. Ως προς αυτήν την κατεύθυνση, θα μου επιτρέψετε να χαρακτηρίσω το έργο μας μνημειώδες για τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας. Με την οριστική ρύθμιση του ζητήματος των τηλεοπτικών αδειών έκλεισε ένας τεράστιος κύκλος ανομίας, διασφαλίστηκαν συνθήκες σταθερότητας στην τηλεοπτική αγορά και έγινε ένα πρώτο αποφασιστικό βήμα, για την διασφάλιση και την αύξηση των θέσεων εργασίας των εργαζομένων στον κλάδο της τηλεοπτικής παραγωγής. Παράλληλα, νομίζω επιτέλους διευκρινίστηκε ακόμα και στους πιο ακραίους αγνωστικιστές της πολιτικής ζωής ότι το φάσμα δεν είναι απεριόριστο, αλλά ένας σπάνιος δημόσιος πόρος και κατ’ επέκταση, ήταν χρέος της πολιτείας να λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να μπορέσουμε να βάλουμε σε μια τάξη το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο της χώρας μας, έχοντας λάβει υπόψη μας τις τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και τις υποχρεώσεις της χώρας απέναντι στην ΕΕ σε σχέση με την αναβάθμιση της τεχνολογίας επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής σε DVD-T2HEVC.
Οι πρωτοβουλίες μας καλύψανε ένα εύρος αναγκών όπως τη σύγκλιση παραδοσιακών και νέων μέσων, μέσω της τροποποίησης διατάξεων του Ν.2644/1998, η απελευθέρωση του επαγγέλματος του παραγωγού οπτικοακουστικών μέσων και η παροχή ανταγωνιστικών χρηματοοικονομικών κινήτρων για επενδύσεις σε οπτικοακουστικά έργα. Και ενώ τα μέτρα που λάβαμε, είχαν ένα σαφές εξισορροπητικό χαρακτήρα μεταξύ αγοράς, καταναλωτών και παραγωγών, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα του μέτρου για τη μετάδοση υψηλής ευκρίνειας τηλεοπτικού περιεχομένου χωρίς το κόστος μετάβασης να επιβαρύνει τον τελικό χρήστη, δεν αγνοήσαμε την ανάγκη για περαιτέρω ανάπτυξη και φυσικά, βελτίωση της παρεχόμενης τηλεοπτικής εμπειρίας.
Η υβριδική δημόσια τηλεόραση αποτελεί πια πραγματικότητα. Νέες διαδραστικές και καινοτόμες εφαρμογές, οπτικοακουστικό περιεχόμενο το οποίο υποστηρίζει και υποστηρίζεται από τεχνολογίες αιχμής, ένα μέλλον κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες της νέας ψηφιακής καθημερινότητας, προστίθεται στο ήδη ενισχυμένο οπλοστάσιο της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης. Σταδιακά στο πεδίο της υβριδικής θα μπουν και οι ιδιτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί. Και φυσικά, δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στη σύσταση και λειτουργία του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), με βασική του αποστολή την υποστήριξη των εγχώριων οπτικοακουστικών παραγωγών και φυσικά, των τηλεοπτικών παραγωγών, την προσέλκυση επενδύσεων και την ενίσχυση των συμπαραγωγών. Η θέσπιση του επενδυτικού κινήτρου cash rebate 35% αλλά και του φοροαπαλλακτικού μέτρου για οπτικοακουστικές παραγωγές ύψους 30%, είναι μερικές μόνο από τις νομοθετικές πρωτοβουλίες οι οποίες άλλαξαν το οπτικοακουστικό τοπίο στη χώρα μας και έβαλαν την Ελλάδα στο χάρτη της παγκόσμιας κινηματογραφικής και τηλεοπτικής παραγωγής και όχι μόνο.
Είμαστε σε ετοιμότητα για τα επόμενα βήμα και νομίζω, οι εργασίες του συνεδρίου Salonica Electronix θα βοηθήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας και αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τον απολογισμό του συνεδρίου.
Καλή Συνέχεια
Λευτέρης Κρέτσος
Υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης